Založ si blog

Najväčší hriešnici idú do raja. . .

Gauguin bol sám sebe najlepším priateľom, spovedníkom aj “katom.” Jeho život je mozaika excesov, ktoré tajil, no rád sa nimi príležitostne pochválil či už vo svojej zbierke “Pred a Po,” či svojim dočasným priateľom. Gauguin si vedel ľudí veľmi rýchlo nakloniť, no rovnako rýchlo sa ich aj zbavoval. Jediný, kto vytrval bol Vincent van Gogh. Ten o ňom síce tiež písal, ako o osobnosti s inštinktami divokého zvieraťa, ktorého hlavné motivačné činitele sú krv a sex... prípadne, že by sa Gauguin mal dať v Paríži kompletne vyšetriť, lebo ho videl robiť strašné veci a ešte horšie mu sám spomínal... no aj tak. O Gauguinových “úletoch” či zverstvách písal veľmi opatrne a svojho priateľa nikdy nezradil.

Najzásadnejším podnetom, vzorom, prvotnou inšpiráciou bol pre Gauguina  Edouard Manet. 

Pod vplyvom Maneta vytvoril Gauguin svoj prvý obraz „Akt.“ Boli to práve „Raňajky v tráve“ (pôvodne nazvané „Kúpeľ“) a „Olympia,“ ktorými si Manet vyslúžil okaté pohŕdanie vtedajšou spoločnosť, no o to väčšiu pozornosť a obdiv v radoch čerstvo vzniknutých  impresionistov.

manet_olympia min

Manet Olympia, 1863

http://beautifulintheory.com/2014/02/

V roku (1865) kedy  Manet so svojou Olympiou vyvolal na Parížskom salóne toľký rozruch, mal Paul ešte len sedemnásť rokov a chystal sa svoje prvé námornícke dobrodružstvá.  (Napriek svojej nadpriemernej inteligencii G. námornú akadémiu nedokončil, no nechal sa najať na dopravnú loď ako pomocník kormidelníka. Počas niekoľkých rokov na mori si poopravil svoje romantické predstavy o námorníckom živote, kontaktuje sa s drsnou realitou. Zbiera svoje prvé sexuálne skúsenosti v prístavných bordeloch, čo taktiež prispelo značnou mierou k jeho pohľadu na ženy neskôr.)

Manet zobrazil vo svojej Olympii luxusnú prostitútku a podal tak reálny obraz ženy tej doby. Vtedajšia spoločnosť veľmi intenzívne a v rôznych formách využívala služby ľahkých žien. Navonok sporiadaná spoločnosť, ktorá sa oháňala morálnymi pravidlami zľava doprava, žila farizejským dvojtvárnym životom a tak jej Manet nastavil zrkadlo. Samozrejme, nahá slečna sa so svojím bolestne priamym pohľadom na prestížnej výstave dlho neohriala a obraz bol zakrátko stiahnutý. Olympia však vyvolala takú vlnu kritiky, posmeškov, pobúrenia, no aj uznania a obdivu, že Eduardovi Manetovi zabezpečila neprehliadnuteľné postavenie nielen v dejinách umenia.

Po obdobnom úspechu túžil aj Paul Gauguina. Gauguin si vzal za vlastné aj Manetove slová: „Umelec musí umeniu podriadiť všetko.“

Gauguin chápal umenie nielen ako prostriedok sebavyjadrenia, omnoho viac bolo preň spôsobom sebaprezentácie. Nesnažil sa byť lepším, snažil sa byť iným. Bol iný. Nezapadal, čím na jeden strane – trpel, no druhej – nebol schopný, nechcel sa zaradiť. Sám seba často prirovnával k vlkovi. (Bájka vlk a pes…  Pes má domov, no reťaz. Vlk je sám, no slobodný.)

 

Olympia Eduarda Maneta, bola tak silnou inšpiráciou pre Paula Gauguina, že jej kópiu so sebou nosieval kamkoľvek, tiež ju niekoľkokrát parafrázoval vo svojich dielach. Jedným z príkladov je aj jeho “Čierna Olympia” (tiež „Te ari vahiné” či „Kráľova žena,“ „Žena s plodmi mangovníka.“)

Gauguin Kralova zena c

Gauguin, “Čierna Olympia,” 1896

 http://beautifulintheory.com/2014/02/

Gauguinova slabosť pre tento motív sa časom menila. V dobe vytvorenia „Čiernej Olympie“v roku 1896, (v štádiu rozvinutého syfilisu) považoval jedine svoju „Olympiu” za čistú, za ideál ženskej krásy. Všetky ostatné, na čele s tou Manetovou, boli preň „hriešne a nehorázne obscénne!” 

Zváštne, že rovnako ako Manetovu Olympiu, tak aj svoju vlastnú ženu Mette najskôr miloval a potom znenávidel.

Za zmienku stojí aj to, akým spôsobom použil Gauguin v obraze červenú farbu. Korešponduje to s miestami, kam Rozparovač poukladal orgány Mary Jane Kelly tj. pod hlavu, na stranu a k nohám obete (na malý drevený stolík) biele vtáky v obraze pri ňom sú symbolmi smrti.

Okrem Čiernej Olympie vytvoril Gauguin aj iné parafrázy svojej prvotnej a najsilnejšej inšpirácie. Napr. Duch mŕtvych sa pozerá (Manao tupapau) z 1892 a Nevermore z roku 1897. V každom prípade aj do nich vnáša Gauguin pojem smrti a výčitiek svedomia. 

Tie by eventuálne mohli súvisieť aj so syfilisom, ktorý do tropického raja priniesol. Jeho sexuálne partnerky mali v tomto “rajskom období” len čosi nad 13 rokov…  No syfilis, ergo aj smrť, tak priniesol až pri jeho návrate v roku 1895, pre obraz Duch mŕtvych sa pozerá (Manao tupapau) z 1892 musel mať teda inú motiváciu…

gauguin 1892 spirit-dead-watchingDuch mŕtvych sa pozerá  1892

Gauguin 1897 Nevermore

                     NEVERMORE  1897                      

http://favourite-paintings.blogspot.sk/2011/09/paul-gauguin-nevermore_28.html

 

súvisiacePrečo si Vincent odrezal ucho?

        Prostitútky ako spoločný menovateľ

Ako to bolo s poľským kaderníkom

02.12.2016

Aby som bola objektívna, k A treba povedať aj B. Tj spomenúť poslednú zmienku o možnom podozrivom. Ním bol označený Aaron Kosminski slabomyseľný kaderník, emigrant pôvodom z Poľska. Informácia viac »

Najznámejší sériový vrah pohľadom (nielen) FBI

13.10.2016

FBI: Profil Jacka Rozparovača. Podľa dokumentu BBC bol pred pár rokmi (v roku 2013) odtajnený spis vyšetrovania legendárneho sériového vraha. Vyšetrovanie iniciovala a vykonala ešte v roku 1988 viac »

Tyran stojaci na vrchole – Živel menom Paul Gauguin

03.06.2016

Nielen v politike a boji vie nedostatok empatie dopomôcť jedincovi k vytúženému piedestálu. Eugene Henri Paul Gauguin slávny postimpresionista, ale aj patologický narcis, ktorý týral svoju ženu viac »

práca, zamestnanie, nezamestnanosť

Voľných je 35-tisíc pracovných miest

20.01.2017 19:27

Počet nezamestnaných zapísaných na úradoch práce ďalej klesá. Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla v decembri 2016 hodnotu 8,76 percenta.

kauza B.A. Haus, kauza Bašternák, Bonaparte,

Bašternák doručil informácie o majetku

20.01.2017 19:01

Podnikateľ Ladislav Bašternák doručil na Okresnú prokuratúru Bratislava I vyjadrenie s prílohami, ktoré by malo vysvetľovať niektoré otázky súvisiace s jeho majetkom.

Porošenko

Porošenko zatvára svoj jediný závod v Rusku

20.01.2017 17:13

Najväčší ukrajinský výrobca cukroviniek Roshen, ktorého vlastní ukrajinský prezident Petro Porošenko, plánuje zatvoriť svoju jedinú továreň v Rusku.

Trump, Obama

Operácia Guľový blesk, alebo ako vyzerá striedačka v Bielom dome

20.01.2017 17:05

"Celý dom musí byť taký, aký ho chce mať prichádzajúca rodina," hovorí bývalý hlavný ceremoniár Bieleho domu Stephen Rochon o zmenách v sídle amerického prezidenta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 29
Celková čítanosť: 67147x
Priemerná čítanosť článkov: 2315x

Autor blogu